Kosmetologin / Kosmetiikkaneuvojan ammatti

Hius- ja kauneudenhoitoalan ammattilainen on ihonhoidon, ihonhoidon ohjauksen ja neuvonnan, hieronnan ja ehostuksen asiantuntija ja osaaja. Monet kauneudenhoitoalalla toimivista ovat yksityisyrittäjiä. Yritystoimintaan liittyvä osaaminen on merkityksellistä myös muille alan ammattilaisille, jotka työskentelevät toisen palveluksessa maahantuontiyrityksissä, kosmetiikkamyyjinä ja -neuvojina, tuote-esittelijöinä ja kouluttajina.

Hoitotyössä kosmetologi suunnittelee, toteuttaa, myy ja markkinoi asiakkaalle kasvojen, vartalon, jalkojen ja käsien hoitoja sekä ehostusta. Lisäksi hän ohjaa ja neuvoo asiakasta värien käytössä, ihon ja kehon itsehoidossa sekä ihonhoitotuotteiden valinnassa ja käytössä. Työhön kuuluu myös kosmeettisten hoito- ja ehostustuotteiden myynti ja markkinointi.

Kosmetologin ammatissa keskeistä on edistää ihmisen hyvinvointia, kauneutta ja terveyttä tuottamalla korkealaatuisia ja rentouttavia kauneudenhoitopalveluja.

Myynti-, konsultointi-, ja koulutustehtävät ovat jatkuvasti kasvava osa kosmetologin ammattia. Useat kosmetologit erikoistuvat erityisosaamista vaativiin tehtäviin, meikkaajiksi, vartalonhoitoon, diatermiaan, kestopigmentointiin jne. tehtäviin. Koulutusaikana hankitut varsin perusteelliset anatomian, fysiologian, mikrobiologian, ravitsemusopin, kemian ja raaka-aineopin tiedot antavat hyvän pohjan oman ammattitaidon kehittämiseen ja erikoistumiseen kouluajan jälkeenkin.

Kosmetologin ammatti on pääsääntöisesti palveluammatti, mutta se tarjoaa myös hyvän ponnahduslaudan jatko-opintoihin. Näyttötutkintona suoritetut ammatilliset perustutkinnot tuottavat kelpoisuuden korkeakoulututkintoihin johtaviin opintoihin. Koulutus on monipuolinen ja tarjoaa erikoisosaamista, jota kaivataan erityisesti kosmetiikkaa maahantuovissa yrityksissä.

Koulustamme valmistuneet oppilaat ovat menestyneet hyvin työelämässä itsenäisinä yrittäjinä, hoitolatyössä, sekä myynti- ja neuvontatehtävissä.

Kansainvälinen CIDESCO-tutkinto antaa hyvät mahdollisuudet hakeutua ulkomaille työhön.